Dělat snadno to, co je pro druhé obtížné, je talent................Lidé zapomenou na to, co jsi řekl, i na to, co jsi udělal, ale nikdy nezapomenou na to, jak se vedle tebe cítili.....................Posláním umělce je vnášet světlo do srdcí ostatních lidí...............Bůh musel být muž. Kdyby to byla žena, tak na špičkách tančí muži................Balet dává iluzi překročení možností lidského těla.............Velký talent, to je jen velká trpělivost...........Tanec v srdci,srdce v tanci............................Tanec je nejstarší a zároveň nejmladší ze všech umění..............Tanec je skrytý jazyk duše.................Pamatuj, chceš-li něčeho dosáhnout, musíš na sobě pracovat, zatímco ti ostatní se baví.................Tanec je nejlepší psychická terapie......................Je mnoho různých povolání, ale tanec je poslání, ve kterém čas není ničím a jeho náplň vším.....................Ve své abstrakci dovede hudba postihnout lidské city i vášně tak skvělým způsobem, že nemá hranic. A balet jí je nejblíže.................

Zajímavosti z baletu Louskáček

ZAJÍMAVOSTI O PŘEDSTAVENÍ BALETU LOUSKÁČEK


"Had v arabském tanci se vymknul kontrole a zaútočil na tanečnici na otevřené scéně."
"Představitel Myšího krále si nechtěně setnul v zápalu boje vlastní hlavy z kostýmu."
"V průběhu Květinového valčíku se na scéně objevila vlajka s hákovým křížem."

   Toto jsou jen něktré šokující zprávy, týkající se představení baletu Louskáček. Časopis Dance Magazine oslovil soubory a školy z celých Spojených Států i ze zahraničí a ptal se na nejrůznější zvláštnosti, které ten či onen soubor při svém představení použil, či co nečekaného se při produkci Louskáčka přihodilo. Více než 200 souborů a škol z celého světa od Hong Kongu po Pretorii, od Lisabonu k Bogotě odpovědělo. Jednalo se o představení, která se uváděla třeba jen dvakrát, třikrát na provinční scéně, až po představení New York City ballet, které mělo 45 repríz a vidělo ho přes 100 000 diváků.
   Výsledky průzkumu jsou často ohromující.
   Balet začíná v předvečer vánoc v domě Stahlbaumových. Většina hostů jsou děti. Některá představení je však postrádala a na scéně se objevili profesionální tanečníci. Někdy byl večírek doplněn žvýkačkami, bublinami z nich, chichotáním, nimráním se v nose, zapomínáním kroků, svěděním pudru padajícím za výstřihy kostýmů a pády usínajících dětí.
   Drosselmeyer přichází na večírek později a přináší s sebou Louskáčka, o kterého se Klára s Fritzem poperou. Drosselmeyer přiváděl na scénu i různá zvířata, často s katastrofálním výsledkem: v provedení New Jersey Ballet ho štěně, které mělo předvést taneční číslo, neustále pronásledovalo a netančilo. V produkci Ballet-Met přinesl Drosselmeyer na jeviště kachňátko. To se podívalo k orchestřišti, doběhlo k němu a skočilo mezi hudebníky. Orchestřiště vůbec bylo častým cílem zvířat, vystupujících v Louskáčkovi. Rovněž v Atlanta Ballet se na jevišti objevily živé holubice, které - jak jinak - ulétly do orchestřiště. Švédský královský balet uvedl na v prvním dějství na scénu pudla a ten začal pronásledovat tanečníky, kteří předváděli koně.
    Klára se vrací do setmělé místnosti s Louskáčkem v ruce a po té se strhává chaotická, pyrotechnicky složitá bitva. Malá myš, někdy vykreslená jako dítě, někdy jako těžko ovladatelné monstrum (které rádo padalo do orchestřiště) pobíhá po místnosti. Vynořují se větší myši obuté do červených střevíců (verze Švédského a Minnesotského baletu). Rozpláclé boty nejsou zárukou stability - v průběhu představení souboru v Santiago v Chile jedna myš cupitala v zákulisí a zavadila svou velkou botou o kulisu. Ta spadla a dominovým efektem s sebou strhla další, díky čemuž mezi vločkami, které zrovna tančily na jevišti, vzniknul  úplný chaos. Dědečkovy hodiny, které zlověstně odbíjejí půlnoc a ze kterých vystupuje tajemný Drosselmeyer, v pěti různých produkcích na představitele této role spadly.
   Vánoční strom většinou v průběhu představení vyroste, ale ne všechny scény používají osvědčené zelené šňůrky na jeho vyzvednutí. Někde se používá složité technické vybavení. 28 souborů mělo se stromem problémy. Klára v Maryland Regional Ballet se půna úžasu dívala, jak strom postupně roste a zvedá se pryč z podlahy. Rovněž Huntsville Ballet Company přiznává, že jim vánoční strom v průběhu představení "poletoval".
   Výstřel z kanónu na scéně s vojáky nadělal také mnoho těžkostí. Někdy k výstřelu vůbec nedošlo, nebo naopak nekontrolovatelné jiskřičky propálily pohovku, vánoční dárky, oponu, Drosselmeyerovu paruku či nohy tanečníků. V produkci Lake City Ballet dokonce dělo "odcestovalo" do publika.
   A kdo že je onen Louskáček, Jeho kostým je obvykle proveden v životní velikosti až na hlavu, která bývá mnohem větší. Jedná se často o více než dvě kila těžkou masku. Ta přispívá ke značným zmatkům na scéně, protože pohybovat se s takovou konstrukcí na ramenou, činí někdy očividné problémy. Dezorientovaný Louskáček tak šlape myším na ocásky, které o ně přicházejí, bojuje proti vlastním vojákům, hlava mu padá, nebo padá úplně celý představitel Louskáčka.
   Udatný Louskáček překoná zlo a několikahlavého Myšího krále (někdy královnu) v 99% všech představení zabije. V průběhu boje často nějaká ta hlava odlétne do orchestřiště. Mezi obecenstvem byla scéna smrti Myšího krále velmi oblíbená, protože v 82% případů při ní došlo k nějaké humorné události.
   Při představení Vineland Regional Dance Company, po té, co se mu zlomil meč, se Louskáček uchýlil k tomu, že nepřítele uškrtil holýma rukama. Vojáci v představení souboru z Rio de Janeira museli zneškodnit Myšího krále sami po té, co Louskáček nebyl v daném momentu vůbec na scéně. Opravdová myš pronásledovaná kočkou se objevila na jevišti v průběhu představení Charlestonského baletu a způsobila pád několika účinkujících.
   Ve dvou případech se autoři rozhodli pro vyjednávání mezi Louskáčkem a Myším králem a ti nakonec své soupeření ukončili "mírovou dohodou". V provedení Medford Civic Ballet byl Myší král pouze zraněna a v představení Ballet Met Myší král dokonce zvítězil.
   Scéna se sněhovými vločkami, jemně propojující děj příběhu, je příležitostí předvést soubor ve skvostných kostýmech. Na scénu při této příležitosti spadne v průměru 12 kg papíru a umělého sněhu, který má příšerný zvyk zachycovat se v chuchvalcích ve vlasech tanečnic, na jejich nosech, padat jim do pusy a uší a občas se ke zděšení techniků protrhne pytel a celý jeho obsah se naráz vysype na scénu. V mnoha případech se tak události dají popsat jako dokonalá vánice právě proto, že se pytel vysypal najednou.
   "Jedna dívka byla při generální zkoušce naprosto zasypána", přiznává soubor Ballet Metropolitano de Mendellin z Kolumbie. V jiném souboru, kde též vypadl obsah pytle naráz, rozvířila sólová vločka tento umělý sníh při piruetách tak, že se vytvořil krásný vizuální efekt.
   Fort Worth Dallas Ballet se zmínil o jednom technikovi jménem Frank, který je od jisté doby nazýván Frank Lavina. Ten zkrátka špatně připevnil pytel s umělým sněhem.
   Když se při představení Ballet Met ve scéně s vločkami místo sněhu objevil lustr z prvního dějství, technik zpanikařil a rychle zatáhl - no co by jste řekli - opět za jinou šňůru. Ta byla ovšem pod nohama jeho kolegy. Výsledkem byl nešťastlivec houpající se nad jevištěm s nohou zamotanou v laně.
   Při značném množství produkcí byl využit pro sněhovou scénu suchý led, který se na podlaze srážel a učinil tak jeviště kluzké. Následkem toho představitelky vloček skutečně padaly.
   Častokrát nekontrolovatelná mlha zakryla tanečníky tak dokonale, že je diváci vůbec neviděli a navíc mlha v mnoha případech zakryla i orchestřiště. Nouveau Chamber Ballet prozradil, že díky silné koncentraci mlhy ztratila Cukrová víla v zákulisí správný směr a náhle se objevila na jevišti znovu ve chvíli, kdy tam tančily Španělky. Olé!
   Ve druhém dějství přichází Klárka do Sladkého království. Prolog tohoto dějství byl realizován v 72% choreografií a v něm se převážně objevovaly tanečnice v kostýmech andělů, cupitajících kole jeviště a snažících se nešlápnout si na obruč své sukně. Když jedna z tanečnic Tanečního divadle ze San Francisca cupitala po jevišti ve své kolové sukni
široké pomalu stejně jako vánoční strom, kdosi z publika zvolal: "To je ale kláda!"
   V jiném prologu se objevuje Klára se svým Princem, jak jdou do Sladkého království. Ve třech produkcích tak Klára překonává limonádové moře, nebo ve verzi Suburban Dance Force prochází přes safari za doprovodu písně "Wipeout". Jinde přijíždějí do Sladkého království na lodi, horkovzdušným balónem, na saních, na jednorožci, na oblaku či na sově.
   V průběhu představení by hudebníci udělali nejlépe, kdyby si nasadili helmy, soudě podle množství věcí, které do orechestřišť napadaly: několika Louskáčkům tam spadly klobouky a další nejrozmanitější části kostýmů, dále do orchestřiště spadl jeden Myší král, jedny vidle, tři představitelky sněhových vloček, ohromný kus umělého sýra, panenky, velký luk, který byl jedním z dárků v prvním dějství, jedna myš, jeden meč Myšího krále, obruč, jedno dítě, vědro Mléčné panenky, dvě kouzelné hůlky Cukrové víly, jedna elektrická myš a při generální zkoušce dokonce i dcera uměleckého ředitele Miami City ballet Edwarda Villelly Kristýna.
   Možná díky smyslné hudbě měly Arabské tanečnice udivující sklon ke ztrácení svých kalhot, podprsenek či různých ozdob. Deset souborů přiznalo, že se jejich tanečnice nechtěně odhalily a v Chesapeake Ballet Company Arabské tanečnici spadly kalhoty dokonce několikrát. Ale nejen tanečnice se odhalovaly. Při představení Portlandského baletu šlápla představitelka Arabky svému partnerovi na kalhoty tak nešikovně, že mu je roztrhla a tanečník tak předvedl obecenstvu své holé pozadí.
   V představení Ballet of the Pfalztheater se v průběhu Květinového valčíku na jevišti objevila vlajka s hákovým křížem. Nutnost tohoto činu spočívala ve zvláštní verzi příběhu, který je o starší Kláře, která vzpomíná na své dětství za války.
   Dokonce ani elegantní Grand pas de deux není bezproblémové. Jeden zvlášť nepříjemný okamžik zažil soubor London Ballet. Cukrové víle se zachytila za balerínu tiara a tanečnice se tak nemohla pořádně pohnout až do chvíle, než jí Kavalír elegantně zachránil.V Sacramento Ballet se zase tiara Cukrové víly zachytila za rukáv partnera.
   Při představení Pacific Northwest Ballet zvedl Princ Kláru tak, že mu přepadla přes hlavu a on na představitelku této role k dovršení všeho spadl. Naštěstí se nikomu nic nestalo.
    I přes všechny tyto nechtěné zážitky tradice Louskáčka pokračuje. Koneckonců, je to balet o lásce a dětském pohledu na vánoce a veškeré chyby a faux pas ho dělají více vřelým a lidským

Článek je přeložen z časopisu Dance Magazine.

10.09.2008 10:15:04
baletoman1

DĚKUJI ZA NÁVŠTĚVU MÝCH STRÁNEK. THANK YOU FOR VISITING MY WEBSITE
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one